Lögner, upprördhet, påverkan och andra hyss
Vad händer?
Inte heller manipulation i affärslivet är någon nyhet. Somliga sätter tvärtom likhetstecken mellan manipulation och marknadsföring och menar att numera kan alla med tillgång till en bra algoritm sikta in sig på och påverka olika målgrupper, utan att dessa har en aning om vad som pågår. De manipulativa verktygen är allt från avledning, förhalning, påverkan och upprördhet till lögner, halvsanningar och förnekanden.
De senaste decennierna är fulla av exempel på olika typer av manipulation i affärslivet. Ett paradexempel är naturligtvis Volkswagens Dieselgate från 2015. Minst lika dramatisk var Lehman Brothers konkurs, 2008 och innan dess energibolaget Enrons, 2001.
En lärdom av dessa exempel är att klumpiga eller obegåvade manipulationer är dyra grejor. Såväl Lehman Brothers som Enron gick ju i konkurs och lämnade miljardskulder efter sig. Volkswagen klarade sig visserligen från konkurs, men skadeståndsnotan är uppe i hundratals miljarder kronor och fylls fortfarande på.
Redaktionens kommentar:
Ett svenskt exempel på att smarta manipulationer å andra sidan verkar kunna löna sig är pensionsfondbolaget Allra. Några av bolagets direktörer åtalades för trolöshet mot huvudman, mutor, samt bokföringsbrott, men friades på alla punkter av tingsrätten, eftersom det inte gick att bevisa att Allra medvetet betalat ett för högt pris för aktier som ingick i ett affärsupplägg. Sista ordet är dock inte sagt, eftersom domen är överklagad.