Vad händer?
Nu när städer och samhällen runtom i världen försiktigt öppnar upp igen pågår det påfallande ofta en diskussion kring transportsystemet, eller mobiliteten, som är modeordet för dagen. De flesta tycks vara överens om att här blir det inte någon återgång till hur det var före pandemin. En amerikansk studie pekar på att människor räknar med att använda kollektivtrafik och bildelningstjänster mindre och köra egen bil mer. Bakom den här förändringen ligger naturligtvis ett fortsatt upplevt behov av social distansering. Problemet är bara att det här beteendet går stick i stäv med hur de stora städerna vill utvecklas. Expressvägar för cyklister och mer plats för fotgängare ska accelerera den gröna omställningen. Bilen hamnar i strykklass och portas antingen helt i city, eller får köra max 30 kilometer i timmen. Dessutom görs bilvägar om till cykelstråk och parkeringsplatser försvinner.
Redaktionens kommentar:
Det är klart motsägelsefulla trender kring bilen just nu. Å ena sidan är bilen en bov, som gärna kan förbjudas eller vars manöverutrymme åtminstone ska begränsas. Å andra sidan hör bilen till framtiden om den går på el. Inte konstigt att potentiella bilköpare tvekar, vilket ekonomiska bedömare tycker är ett elände för utan bilindustrin blir det ingen återhämtning värd namnet.
Ett lättare beslut är då att köpa en elcykel. Trots att det statliga bidraget har försvunnit så säljs det ändå över 100 000 elcyklar per år, till folk som har högre utbildning, inkomst och bättre självrapporterad hälsa än den övriga befolkningen, enligt en undersökning.
För den som vill hålla social distans, utan att behöva köra bil eller trampa på finns det som bekant numera ytterligare ett alternativ som bli allt populärare, nämligen elmopeden.