Vad händer?
Inställningen till Kina har på senare tid försämrats dramatiskt i västvärlden. Avvaktan blir avståndstagande i takt med att landets avsikter och tillvägagångssätt blir alltmer uppenbara, från övergreppen mot minoriteter som uigurer, över landanspråken i Sydkinesiska sjön och hoten mot Taiwan, till kanske tydligast attackerna mot demokrati och yttrandefrihet i Hongkong.
Ta avstånd är en sak – distansera och isolera en annan. Vi talar om världens folkrikaste nation med den näst största ekonomin. Den kinesiska marknaden har haft en omotståndlig dragningskraft på västerländska företag i decennier, ivrigt påhejade av respektive lands politiker. Självpåtagen censur och andra anpassningar till diktaturens krav har blivit norm.
Frågan är om det vänder nu och blir en tipping point, då framför allt president Trump höjt insatsen och kräver att företagen väljer – antingen affärer med Kina eller USA. Välj bort kinesiska företag som Huawei, TikTok och Tencent (och därmed indirekt Spotify), och snart många fler, eller riskera att gå miste om den amerikanska marknaden, åtminstone på sikt.
Redaktionens kommentar
Ett övertydligt svenskt exempel är Huawei och kändisarna. Länge var det ett okomplicerat sponsorförhållande som gav artister, idrottsstjärnor och influencers miljonbelopp och Huawei trovärdighet och mediautrymme. Den tiden är förbi. Först att ”jump ship” var Zara Larsson, som meddelade att hon avbrutit samarbetet och konstaterade samtidigt att ”ur ett professionellt och även personligt perspektiv är det inte den smartaste dealen jag gjort i min karriär”.
Huawei hävdade å sin sida att samarbetet varit tidsbegränsat och redan hade avslutats.
Här ligger kanske nyckeln till att den andra svenska fixstjärnan, simmaren Sarah Sjöström, än så länge håller fast vid sitt samarbete och inte har för avsikt att avsluta det, åtminstone enligt sin agent. Det skulle förmodligen kosta för mycket. (Kontraktet är värt 3MSEK, enligt Resumé). För effekter får det. Zara Larsson musik raderades omedelbart från Apples streamingtjänst i Kina, men det var det säkert värt, eftersom hon räddade sitt varumärke. Frågan är hur det går med Sarah Sjöströms?