Vad händer?
Att påstå att luften numera surrar av elflygplan är att ta i, men utvecklingen går snabbare än vad många insett. I dag finns det över 200 utvecklingsprojekt kring elflyg runtom i världen och antalet har ökat med 30% bara det senaste året. Än så länge är det enbart mindre elflygplan med som mest plats för ett tiotal passagerare, som eCaravan som verkligen testats i skarpt läge, men på ritborden finns maskiner som tar 180 passagerare och har en räckvidd på upp till 50 mil. Men innan de kommer upp i luften är det antal problem som måste lösas, och då handlar det främst om batteriernas energitäthet, dvs förhållandet mellan vikt och energimängd. Dagens litium-jon batteri har en täthet på 250 Watt-timmar (Wh) per kilo, att jämföras med flygbränslets 12 000 Wh/kg. Dessutom väger ett urladdat batteri lika mycket som ett laddat, medan flygbränslet minskar i vikt i takt med att det förbränns.
För att komma vidare behöver flygplanen byggas om. Den nuvarande konstruktionen med ett par stora motorer och flygbränslet lagrat i vingarna ersätts av betydligt fler motorer, strategiskt utplacerade och en annan typ av vingar. Framåt 2030 lär vi kunna se sådana flygplan i luften, men däremot knappast höra, eftersom det blir väsentligt tystare än de dånande jetmotorerna, till glädje för alla som bor i närheten av flygplatser.
Redaktionens kommentar
Det är inte bara när det gäller batterier som Sverige ligger i framkant. Vi är duktiga även inom elflygplanssektorn. På Säve gamla flygplats i Göteborg finns Heart Aerospace, som arbetar med att ta fram ett 19-sitsigt plan som ska vara i luften 2025. Svenska myndigheter och näringslivet är med på noterna och Heart Aerospace får sin finansieringen från bland annat Vinnova, EU och Nordic Innovation. Samtidigt har Naturvårdsverket beviljat stöd till Dala Airport och Fyrstad Flygplats för att installera ett antal laddstationer för elflygplan och regeringen har uppdragit till Trafikanalys att ta fram kunskapsunderlag och ge förslag till åtgärder för att främja en övergång till en större användning av elflygplan. Den utredningen ska för övrigt vara färdig om några veckor.