Vad händer?
En Lockdown av något slag verkar rycka allt närmare även i Sverige, med pandemilagen på plats och ökat tryck på politikerna att visa handlingskraft. De önskvärda konsekvenserna är tydliga med främst minskad smittspridning och lägre belastning på sjukvården. De oönskade däremot är inte alls lika tydliga och framför allt svårare att mäta och presentera i kurvor och stapeldiagram, möjligen med undantag för ekonomi och arbetsmarknad.
Vad kostar t.ex. distansundervisningen för eleverna i form av lägre studiemotivation, svårare att hänga med i undervisningen och bristande kontakt med klasskamrater och skolmiljön? Vägs det upp av sovmorgnar? Hur kommer det att gå för de elever som har skolan som sin enda trygga plats i livet, där man får mat och slipper stryk? Hur räknar man på ökat (kvinno)våld i hemmet eller mer psykisk ohälsa?
Redaktionens kommentar
Ytterligare en oönskad konsekvens av Lockdown, med en annan dimension, är det demokratiunderskott som skapas. Här i Sverige verkar vi ta de inskränkta fri- och rättigheterna med ro, möjligtvis med undantag för upprördheten över att forskare väljer att avstå från att forska när det möts av ”hatstorm” på nätet för att de lägger fram obekväma forskningsresultat. I andra länder är situationen ännu mer oroande med minskad pressfrihet, ökad digital övervakning och mötesförbud.