Vad händer?
Bilindustrin är verkligen inne i en perfekt storm, när de två starkaste megatrenderna – hållbarhet och digital omställning – möts och krossar den traditionella bilden av vad en bil är och ska vara. En bil ska gå på bensin eller diesel – nä, på elektricitet. Jag kör min bil – nä, bilen kör sig själv. Jag äger min bil – nä, jag prenumererar på mobilitet, osv.
Vi är inte där ännu, men vägen är utstakad. Ett säkert tecken på att något är på gång är att alla de stora konsultfirmorna som McKinsey, KPMG och Deloitte publicerar framtidsrapporter kring olika aspekter av bilindustrin, för att visa omvärlden hur duktiga de är.
Ett annat tecken är börsens hysteriska tilltro till Tesla. Företaget är åtminstone för tillfället värt mer än biltillverkarna General Motors, Ford, Toyota, Honda, Fiat Chrysler och Volkswagen tillsammans. Varför? Jo, för investerarna tror uppenbarligen att Elon Musk knäckt koden för bilindustrins nya affärsmodell med en fossilfri och ständigt uppkopplad bil som kan laddas vid egna stationer.
Redaktionens kommentar
Ett svenskt (eller möjligen kinesiskt) tydligt exempel är Volvos systerbil Lynk & Co, som enbart säljs över nätet. Ett månadsbaserat medlemskap för 5 500 SEK som du kan avsluta när som helst, ger dig tillgång till en bil och en mobilitetsplattform. Är du beredd att låta andra använda bilen när du inte behöver den, så går månadsavgiften ned. Lynk & Co menar att affärsmodellen är ett mellanting mellan bilpool och privatleasing.
Volvo Cars själva står för ytterligare ett exempel, när man köper återförsäljaren Upplands Motor, dels för att ta kontroll över hela den nya, digitala värdekedjan i bilindustrin, dels för att skaffa sig en egen experimentverkstad där Volvo Cars handgripligt kan lära sig hur de nya affärsmodellerna ska hanteras.