Vad händer?
Stora delar av det globala näringslivet har redan satt fart mot netto-noll-utsläpp och gått samman olika grupperingar. Högst status har nog FN:s ”Race to Zero”, som engagerar över 3000 företag, 700 städer och 30 regioner som förbinder sig att nå netto-noll-utsläppet senast år 2050. En annan aktör är ”We mean business coalition”, där globala företag utmanar G20-länderna att gå längre och minska utsläppen till häften redan till år 2030. I den här gruppen återfinns många svenska företag, som Billerud, Electrolux, Folksam, Handelsbanken, H&M, Scania, Telia och Volvo Cars. En tredje är ”The Climate Pledge”, som startades redan 2019 av Amazon och där målsättning är att nå nollutsläppet senast 2040. Ytterligare en konstellation som också startades 2019 är ”Leadership Group for Industry Transition (Leadit)”. Initiativet kom från de svenska och indiska regeringarna och riktar sig till energiintensiva företag.
Ett svenskt företag som ständigt ligger i framkant när det gäller klimat och miljö är IKEA. Inte nog med att man naturligtvis är med i såväl Race to Zero som We mean business coalition. Företaget är även officiell leverantör till COP26 och står för möblemanget, som efter konferensen ska placeras i lämpliga hem i samarbete med stadsfullmäktige i Glasgow.
Redaktionens kommentar
Visst låter det lovande? Synd bara att än så länge har merparten av världens näringslivet inte gjort upp några som helst planer för hur man ska nå netto-noll-utsläpp. Och av dem som har gjort sådana planer är det bara cirka 5 procent som med nuvarande takt kommer att nå sina mål, enligt en rapport från Accenture. Med tanke på att de globala börsbolagen står för cirka 40 procent av växthusgasutsläppen, enligt en annan undersökning får man verkligen hoppas att COP26 innebär ett uppvaknande och en vändpunkt även för näringslivet.