Vad hände det året?
Många av trenderna 2014 hade fokus på den tekniska utvecklingen. Oxfordforskarna Osborne och Frey hade året innan publicerat sin legendariska vetenskapliga artikel där man hävdade att nästan hälften av alla yrken i varierande grad skulle vara automatiserade inom två decennier. Den följdes det här året av Tim Brynjolfsons och Andrew McAffes kioskvältare ”The Second Machine Age” som hade ungefär samma budskap, dvs att till skillnad från den första maskinåldern, där arbetare och maskiner kompletterade varandra, innebär den andra maskinåldern att automatiseringen den här gången gör att maskinerna kan ersätta människor.
När utvecklingen extrapolerades i det årets olika nyhetsbrev blev resultatet en brokig skara framtidstrender, från paketleveranser med drönare, över digitaliserade advokater, läkare och piloter, som därmed i varierande grad skulle bli överflödiga, till en hög med mer eller mindre fantasifulla framtidsyrken som nanognuggare, avatarhandläggare och kroppsdeltillverkare.
Redaktionens kommentar i dag:
Som vanligt när det gäller trender så kan man konstatera att färdriktningen – vart utvecklingen är på väg – stämmer, medan timingen – hur snabbt man når dit – lämnar en hel del övrigt att önska. SvD konstaterade i en artikel nyligen att Amazon satsat över 20 miljarder SEK på sina drönarleveranser, men att nästan ingen i teststaden Lockeford ännu sett någon sådan leverans i verkligheten. Läkare får i allt högre grad vänja sig vid AI-assistenter som bland annat bedömer röntgenbilder och även föreslår behandling. Många flygplan har autopiloter, men de kan bara användas under vissa omständigheter. Men nu testar Airbus en autopilot som kan hitta närmaste säkra flygplats, landa planet och till och med ta sig till terminalen om piloterna blivit arbetsoförmögna. Advokater tar i allt större utsträckning AI till hjälp för att ta sig igenom stora mängder domstolsprotokoll och andra legala dokument på jakt efter prejudikat eller annat som kan hjälpa deras klienter.
Men såväl advokat som läkare och pilot är fortfarande kvalificerade yrken som finns kvar. I stället är det de mer okvalificerade stödfunktionerna som försvinner. Ett aktuellt exempel är tågvärdarna på pendeltågen i Stockholm som ersätts av kameror och andra tekniska hjälpmedel till förarna.