Vad händer?
Den nya medieverkligheten är väl kanske inte så ny numera, men desto mer påträngande, när radio, TV och traditionella tidningar blir alltmer obsoleta. När varannan under trettio har TikTok som sin främsta nyhetskälla. När över 14 miljoner lyssnar på Joe Rogans podd och när Youtubekanalen Mr Beast har 332 miljoner prenumeranter. Och vad får då dessa läsare, lyssnare och tittare ta del av? Jo nyhetssnuttar kortare än en minut på TikTok, vars äkthet är omöjligt att avgöra, åtminstone för ett otränat öga, långa samtal i poddar som ibland kan vara intressanta, men oftast hårt vinklade och mest tuggar luft, samt, i Mr Beasts fall, rätt så skruvade tävlingar där t.ex. 100 enäggstvillingar slåss om en prispott på 250 000 USD. Allt medan traditionella medier famlar efter en väg framåt, där faktakontroll, objektiv journalistik och pressetiska regler fortfarande har betydelse.
Det bekymmersamma ligger i att de flesta mediekonsumenter numera struntar i objektiv journalistik, utan vill bli underhållna, inte upplysta. 84% av TikTok-användarna tittar alltid på lustiga inslag kring dagsaktuella händelser och bryr sig inte om det råkar vara sant eller falskt, vilket ett växande antal politiker, med Trump i spetsen, insett och använder i sin kommunikation.
Redaktionens kommentar:
Samma utmaning finns i en svensk kontext. Går man igenom vilka poddar som är de populäraste här i landet, så är det påfallande många som heter Fallen jag aldrig glömmer, P3-Krim, Spöktimmen eller Svenska brott, eller så är det Wahlgren & Wistam, respektive Alex och Sigge som bjuder in till samtal av minst sagt varierande kvalitet. Inget ont i att fördriva en stund då och då i dessa damers och herrars sällskap, eller förfäras över det senaste i brottsväg, men det innebär att det är annat man inte hinner lyssna till eller läsa om, som måhända hade givit en mer användbar bild av vad som händer i omvärlden.