Vad händer?
Pandemin har ändrat medielandskapet radikalt, speciellt i de länder som haft lock down. Folk har suttit hemma klistrade vid mobilen eller datorn på jakt efter nyheter i realtid, eller åtminstone lite underhållning. Användningen av Facebook har gått upp med 50 procent, videosamtal via Messenger har fördubblats, osv. Skillnaden mellan olika åldersgruppers mediekonsumtion har snarare förstärkts, även om man, oberoende av ålder, litar på ungefär samma källor. Skillnaden ligger i man hur får tillgång till dessa källor, Den yngre generationen använder sig nästan uteslutande av flöden på sociala medieplattformar i mobilen. Unga vuxna och medelålders är också på nätet, men söker sig oftare till de traditionella mediernas hemsidor, poddar eller strömningstjänster medan de äldre fortfarande föredrar traditionella kanaler som papperstidningar samt tablålagd radio och TV.
Inga överraskningar direkt, men bilden stämmer ändå till eftertanke. Covid 19 förstärker en redan tydlig utveckling. Mediernas traditionella affärsmodell med prenumerationer och annonser håller på att dö ut. Ett tydligt exempel är Australien, där över 100 tidningar slutar att tryckas.
Redaktionens kommentar
Lite är det som ett tvåfrontskrig. Å ena sidan traditionella media mot de stora teknikplattformarna som Google och Facebook. Å andra sidan samma traditionella medier mot allehanda alternativa medier som ägnar sig åt desinformation och misinformation. Det kriget kommer de traditionella medierna inte kunna vinna utan stöd från sina kunder. Frågan är om man som mediekonsument tids nog behöver fundera över sitt ansvar. Precis som du köper närproducerat om du vill att de lokala företagen ska överleva så kanske du måste börja läsa och prenumerera på traditionella medier om du vill att dessa ska överleva.