Vad händer?
Batteritillverkningen står inför en sällan skådad boom, när fossila bränslen ska fasas ut. Allt från mobiltelefoner och datorer till elcyklar och elektriska bilar är helt beroende av batterier för att fungera. Inte undra på att batteriforskningen går från klarhet till klarhet, med över 300 000 batterirelaterade patent registrerade sedan 1990, varav 30 000 på ett enda år (2017).
I dag är det litium-jon batterier som gäller, men runt hörnet väntar nya kombinationer. Längst fram i forskningens pipeline ligger litium-svavel batterier, som bland annat används i Airbus solpanelflygplan Zephyr. Lite längre bak i forskningskön hittar man både sockerbaserade batterier och pappersbaserade batterier. Kan låta som science fiction, men vad det egentligen visar är vilka vinster som hägrar för det foskningsteam som tar fram den bästa kombinationen av pris, prestanda, säkerhet (ska helst inte börja brinna) och återvinningsbarhet ( 5% av litium-jon batterierna återvinns i USA och EU, så det borde inte vara så svårt att slå). Ett annat exempel på hur hett det är med batterier är Teslas särskilda Battery Day, med Elon Musk på scen framför en gigantiska parkeringsplats, där publiken sitter och lyssnar i sina Teslor (en rätt lustig syn).
Redaktionens kommentar
När det gäller batterier så ligger Sverige, rätt så oväntat, i framkant. Orsaken stavas Northvolt. Fabriken i Skellefteå växer så det knakar och ska om ett par år sysselsätta över 3000 medarbetare, medan forsknings- och utvecklingsavdelningen i Västerås behöver ett större campus, när man kommit med i EU-projektet European Battery Innovation. Att Northvolt gått från ett underfinansierat förhoppningsprojekt till en mediefavorit och något svenska regeringen gärna lyfter fram, beror bland annat på tajmingen, när både elbilsmarknaden och misstänksamheten mot Kina (som tillverkar 60% av världens litium-jon batterier) ökar dramatiskt. En annan bidragande faktor är antagligen att Northvolts entreprenör har en bakgrund hos Tesla.