Vad händer?
Googla på ”The Future of Journalism” och de två första träffarna kommer från Ericsson och World Economic Forum Tydligare kan det väl knappast sägas att journalistiken numera lämnat tidningsredaktionerna och är var mans egendom att användas som vilken tjänst som helst, för att förstärka varumärket.
Men journalistik är inte vilken tjänst som helst. Wikipedia konstaterar att ”journalistik är att samla in, göra urval och bearbeta innehåll som präglas av rapportering från verkliga, och ofta aktuella, händelser och nyheter. Materialet sammanställs av journalister och sprids genom press, etermedia eller via internet och anses vara en av de främsta källorna till information och åsikter i det nutida samhället, vilket ofta brukar sammanfattas med att media är den tredje statsmakten”.
Så var det på den gamla goda tiden innan disruption och kreativ förstörelse à la Schumpeter satte in och förändrade spelplanen totalt. Numera handlar journalistik mest om fake news, klickbeten och robotar. Eller möjligtvis Greta Thunberg som chefredaktör under en dag.
Redaktionens kommentar
När Kry stökar till i vårdstrukturerna blir det problem och riskerar att tränga undan behövande vård. Det är inte bra, men går att åtgärda om statsmakterna och de traditionella vårdgivarna tar sitt ansvar och hittar nya konstruktiva lösningar och affärsmodeller i stället för att bara kämpa för att behålla status quo.
När fake news, klickbeten och robotar ställer till med problem för tidningsbranschen är det värre. Att gamla mediala affärsmodeller går i graven, tillsammans med en och annan dagstidning är vemodigt, men en del av den kreativa förstörelsen. Mer bekymmersamt är att det offentliga samtalet, som bygger på att samhällets medborgare har en någorlunda likartad verklighetsuppfattning verkar gå samma väg. Utan ett gemensamt, offentligt samtal talar vi alltmer förbi varandra och blir allt mindre intresserade av att lyssna på den andre och då blir samhället farligare. Är vi redan där månne?