Vad händer?
En annan revanschkandidat i pandemins fotspår är e-sport. Tydligast manifesterades detta nog i WHO:s helomvändning i våras. Från att så sent som 2018 för första gången tagit med ”spelmissbruk” i sin ”handbok för klassificering av sjukdomar” så twittrade WHO-chefen i slutet av mars att” vi behöver alla spela dataspel för att besegra coronaviruset”.
Även om det alltid är klädsamt med en omsvängning, så lär den knappast behövas i det här fallet. För e-sport kan utmärkt väl stå på egna ben, konstaterar sådana seriösa källor som The Economist och World Economic Forum. Video games spelas av en fjärdedel av världens befolkning och är inte bara underhållning, utan snarare en kombination av sport och socialt nätverk. För den yngre generationen, som tillbringar merparten av sin tid online handlar det om ett sätt att umgås, fullt i klass med den traditionella idrotten.
Rent ekonomiskt är det en jättemarknad som omsatte runt 1400 miljarder kronor förra året – tre gånger mer än hela musikindustrin. Och den summan lär växa, när traditionella idrotter, från fotboll till rally under pandemin, framgångsrikt, etablerat virtuella varianter. Återstår att se vilka vanor och spelformer som blir kvar även efter pandemin.
Redaktionens kommentar
En fascinerande detalj i sammanhanget och en mätare på hur viktigt e-sport har blivit är att den numera avhandlas i Sveriges riksdag. För bara ett par veckor sedan ställde en riksdagsledamot från Centerpartiet en skriftlig fråga till kulturministern om e-sporten och pandemin. Bakgrunden var att Sveriges största spelevent, Dreamhack, hade fått ställa in, precis som alla andra publikevenemang, men till skillnad från Sweden Rock och Live Nation och andra mer traditionella publikaktiviteter så blev det inget ekonomiskt stöd. Kulturministern svarade, föga oväntat, att eventuella utbetalningar var en myndighetsuppgift som hon inte kunde ha synpunkter på, men var samtidigt mycket angelägen om att få fram att hon delade frågeställarens entusiasm inför e-sport och konstaterade att den är betydelsefull och viktig del av samhället.