Vad händer?
Sugen på att veta mer om bakgrunden till alla dessa nya affärsmodeller? Då gäller det att hålla tungan rätt i munnen, för det är lite annorlunda ord som ofta används för att beskriva vad det handlar som virtualisering, prenumeration, lokalisering, orkestrering och avmaterialisering. Virtualiseringen går ut på att skapa en virtuell kopia av den fysiska verkligheten. Vi har väl alla haft våra virtuella möten i Zoom eller Teams, och visat våra kloka tankar i Miro eller Mural? Samtidigt som vi längtat efter att få träffas fysiskt.
Nästa nya affärsmodell är nog lika bekant – prenumerationen. Tänk Netflix eller Spotify (men tänk också bilen, vilket framgår av en annan trend här på sidan).
Också bekant är lokalisering, fast vi brukar kalla det närproducerat. Att använda lokala resurser inom ett viss begränsat geografisk område blir allt intressantare när det ska satsas på cirkulär ekonomi. InFarm t.ex. är ett stadsodlingsföretag som tillhandahåller inomhusodlingar för varuhusens grönsaksavdelningar.
Sedan blir det lite knepigare – orkestrering. Den affärsmodellen går ut på att tillhandahålla kärnkompetensen i en värdekedja och sedan sätta ihop ett gäng underleverantörer som tar hand om resten. Du blir dirigenten och övriga får dansa efter din pipa. Sonys konceptbil Vision-S är ett exempel, där Sony gått ihop med världsledande specialister som Bosch och Continental, som utvecklar de delar av fordonet som man själv inte klarar av.
Avmaterialisering som affärsmodell, till sist, går ut på att skapa produkter som kräver mindre eller helst inget nytt material alls, för att minska miljöpåverkan och skapa bättre logistik. Adidas 3D-printade sko Futurecraft Loop är ett bra exempel. Smart design gör att skon bara är tillverkad av ett enda material vilket innebär att den kan strimlas och smältas ned till pellets, som därefter används till att tillverka nya skor.
Redaktionens kommentar
Ovanstående (och följande) exempel visar hur dagens entreprenörer och nystartare kombinerar de överlägset dominerande trenderna just nu, digital omställning och hållbarhet, för att skapa nya intressanta affärsmodeller.