Vad händer?
I förra numret av nyhetsbrevet gick associationerna till en dikt av Gustaf Fröding. Nu är det Pär Lagerkvists klassiska uppväxtskildring från 1925, ”Gäst hos verkligheten”, som passar in. Lagerkvists självbiografiska roman om pojken Anders som i början av 1900-talet växer upp i en svensk småstad vid järnvägen där hans far är stationskarl är synnerligen fysisk och påtaglig. Den nya verkligheten, Metaverse, som Mark Zuckerbergs och andra Techjättar älskar att berätta om, är i första hand virtuell, men kan även samspela med det fysiska.
Termen Mataverse myntades redan 1992 av science fiction-författaren Neal Stephenson i romanen Snow Crash. Bokens Metaverse är ett slags uppföljare till internet i form av en tredimensionell virtuell värld befolkad av avatarer som föreställer människor som kopplar upp sig mot den med hjälp av vr-glasögon. Dagens vision av Metaverse sträcker sig längre. I täten finns bl.a. Epic Games/Fortnite liksom naturligtvis Meta, f.d. Facebook, men också Microsoft, Nvidia och Roblox.
Lägger man ihop alla dessa visioner så växer det fram en bild av internets efterföljare med extra allt. För allt ingår, från AR och VR, över 3D-applikationer till allehanda blockkedjor och NFT:er. Ett metaverse är tänkt att samla allt du gör på nätet i dag och lite till i samma miljö. Det blir ett förkroppsligat internet som du är inne i. Dit går du för att arbeta, spela, skapa, roa dig och dela erfarenheter med dina vänner. Din avatar och det du har skapat på en plattform tar du lätt med dig till en annan. Fascinerande för många, enbart skrämmande för andra.
Redaktionens kommentar:
Kan en hype vara en svag signal? Jomen visst! Metaverse må vara en hype i IT-världen, men i den verkliga världen är det fortfarande inte många som traskar runt och längtar efter avatarer. Det kan dock komma att ändras inom ett antal år, inte minst på grund av pandemin, som med all önskvärd tydlighet visat att fysiska möten inte alltid är så klokt. Ett metaverse kanske också blir glesbygdens räddning, när avståndsoberoende arbete och upplevelser blir på riktigt.