Vad händer?
Lögn och politik hör ihop. Redan Machiavelli skrev i sin berömda bok ”Fursten”, som gavs ut fem år efter hans död 1527, att ”vår erfarenhet är att de furstar som har gjort stora saker har vetat hur man kan lura människors sinnen med slughet och list. Till slut har dessa furstar besegrat dem som har förlitat sig på att hålla sitt ord.” 450 år senare resonerar en av 1900-talets största tänkare, Hannah Arendt, i motsvarande banor. Hon skiljer mellan den traditionella och den moderna politiska lögnen. Det enda den traditionella lögnaren gör är att dölja sanningen, medan den moderna lögnaren inte bara döljer sanningen utan försöker skapa en ny sanning. Med Trump och Putin i åtanke är det förbryllande att Hannah Arendts resonemang så sällan diskuteras.
Den moderna politiska lögnen utvecklas ständigt och får även nya verktyg till sitt förfogande. För tillfället är det sociala medier som står i fokus, men runt hörnet står ChatGPT och övriga AI-drivna chatbotar och väntar på att Dominic Cummings, Steve Bannon och andra fingerfärdiga politiska rådgivare ska upptäcka dessa möjligheter att ta den politiska lögnen till en helt annan nivå.
Redaktionens kommentar
I ett internationellt perspektiv är den svenska, politiska lögnen åtminstone än så länge tämligen beskedlig, om man bortser från diverse nättroll. Men den verkar vara på frammarsch. Alex Schulman skriver i en krönika att förr om åren var ljugandet belagt med vanära och det blev alltid problem för den som ljög i politiken (och blev påkommen), medan nuförtiden tycks det vara en fullständigt naturlig del av kommunikationen vare sig det handlar om inrikespolitik, som elstöd och bränslepriser, eller utrikespolitik, som att förbjuda flaggviftningar. En annan krönikör, Nalin Baksi pekar på skammens funktion för att förmå människor att bete sig så att andra människor man är beroende av inte ska ta avstånd, men anser att det beroendeförhållandet tycks ha minskat mellan politiker och medborgare. Att vara skamlös verkar numera inte utgöra något större problem Baksi menar dock att svensk politik skulle må bra av en återgång till någon form av skamkultur